Menu
Nawigacja z ikonami
Kontakt
Urząd Gminy Białobrzegi
37-114 Białobrzegi 4
pow. Łańcut
woj. podkarpackie
tel. 17 224-52-27
fax 017-224-03-55
e-mail:
http://www.gmina-bialobrzegi.pl/
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP
Decyzje środowiskowe
Postanowienie Wójta Gminy Białobrzegi 25.10.2022
ŁP.6220.2.2022 |
Białobrzegi, 25.10.2022r. |
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 61a w związku z art. 124 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2000), w oparciu o art. 3 ust. 1 pkt 13, art. 71 ust. 2, art. 72 ust. 1, ust. 1a, 1b ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 1029 ze zm.)
postanawiam
odmówić wszczęcia postępowania administracyjnego z wniosku z dnia 06.10.2022 r SAGAT Sp. z o.o., Wola Dalsza 360, 37-100 Łańcut, pełnomocnik: P. Jacek Wawrzkiewicz, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia: „Budowa kładki dla pieszych w Woli Dalszej” na działkach 1280/12, 1282 w miejscowości Wola Dalsza, gm. Białobrzegi oraz działce 899 miasto Łańcut, jako nieuzasadnionego.
UZASADNIENIE
W dniu 06.10.2022 r. do tutejszego Urzędu Gminy Białobrzegi wpłynął wniosek Inwestora – SAGAT Sp. z o.o., Wola Dalsza 360, 37-100 Łańcut w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na: „Budowie kładki dla pieszych w Woli Dalszej” na działkach 1280/12, 1282 w miejscowości Wola Dalsza, gm. Białobrzegi oraz działce 899 miasto Łańcut.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko przez przedsięwzięcie – rozumie się zamierzenie budowlane lub inną ingerencję w środowisko polegającą na przekształceniu lub zmianie sposobu wykorzystania terenu, w tym również na wydobywaniu kopalin; przedsięwzięcia powiązane technologicznie kwalifikuje się jako jedno przedsięwzięcie, także jeżeli są one realizowane przez różne podmioty.
Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest wymagane dla planowanych:
1) przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko;
2) przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
Katalog wyżej wymienionych przedsięwzięć zawarty został w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2019 r., poz. 1839 ze zm.).
Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wymagane jest wtedy, gdy łącznie zostaną spełnione następujące przesłanki:
1. planowana jest realizacja przedsięwzięcia, którego definicję zawarto w art. 3 ust. 1 pkt 13 ww. ustawy,
2. jeśli definicja przedsięwzięcia jest spełniona i należy ono do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko określonych w art. 71 ust. 2 powyższej ustawy. Rodzaje przedsięwzięć wymieniono szczegółowo w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2019 r., poz. 1839 ze zm.),
3. realizacja tego przedsięwzięcia wymaga uzyskania jednej z decyzji wymienionej w art. 72 ust. 1 lub dokonania czynności określonych w art. 72 ust. 1a i 1b powyższej ustawy.
W ramach przedsięwzięcia przewidziano budowę kładki dla pieszych łączącej Gminę Białobrzegi z Miastem Łańcut, stanowiącą równolegle dojście do cmentarza w Łańcucie od strony północnej. Inwestycja położona jest w województwie podkarpackim, na terenie powiatu łańcuckiego w Woli Dalszej na działkach nr ewid. 1280/12 i 1282, obręb Wola Dalsza oraz na działce nr ewid. 899 obręb Miasto Łańcut. Przęsło kładki stanowić będzie przejście nad działką 1282, która wg. Map Hydrograficznego Podziału Polski stanowi Stary Wisłok.
Teren, na którym planuje się budowę kładki dla pieszych nie jest położony na Obszarach Chronionego Krajobrazu, Parków Narodowych, Parków Krajobrazowych ani na obszarze Natura 2000. Kładka położona jest w części magazynowo- przemysłowej w Woli Dalszej oraz bezpośrednio przy cmentarzu od strony Łańcuta. Teren oddziaływania nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania terenu i nie ma obowiązku sporządzania go.
Głównym celem zamierzenia budowlanego jest odtworzenie nieistniejącego już ciągu pieszego, łączącego Gminę Białobrzegi z Miastem Łańcut, stanowiącym równolegle dojście do cmentarza w Łańcucie. W ramach przedmiotowego zadania nie przewiduje się umacniania brzegów i dna Starego Wisłoka, a planowane roboty nie będą ingerowały w korytu rzeki oraz teren przyległy, nie przewiduje się również budowy tymczasowych obiektów budowlanych. Planowana inwestycja znajduje się na terenie zabudowanym o charakterze przemysłowym (hale magazynowe i produkcyjne) oraz sakralnym (cmentarz parafialny). Zabudowa mieszkalna o charakterze zabudowy jednorodzinnej znajduje się po stronie północno- wschodniej. Odległości do najbliższego budynku wynosi ok. 55m.
Koryto Starego Wisłoka jest nieuregulowane, nieumocnione i porośnięte trzcinami wodnymi. Woda ma charakter stojący. Na terenie na którym realizowane będzie przedsięwzięcie nie występują drzewa. Dojazd do kładki na etapie budowy będzie odbywał się z poziomu istniejących dróg publicznych.
Przedmiotowe przedsięwzięcie zakłada budowę kładki dla pieszych łączącej Gminę Białobrzegi z Miastem Łańcut, stanowiącą kontynuację ciągu pieszego prowadzącego do cmentarza od strony północnej w Łańcucie. Trasa chodnika w miejscach styku z wysokimi skarpami zabezpieczona będzie obustronnie balustradami.
- Podstawowe parametry projektowanej kładki:
- Przeznaczenie: ruch pieszych
- Długość całkowita konstrukcji: ok. 8,25m,
- Światło poziome: ok. 7,4m,
- Szerokość całkowita przęsła: ok. 2,36m,
- Szerokość pomostu dla pieszych: 2,00m.
Do wykonania obiektu planowane jest wykorzystanie materiałów powszechnie stosowanych w budownictwie drogowym jak: beton i stal. Projektowana inwestycja będzie poprawnie wpisana w krajobraz oraz dostosowana do istniejącego terenu, zatem nie będzie zakłócać obecnego stanu krajobrazu. Kolorystyka przęseł obiektu zostanie dostosowana do kolorów występujących w otoczeniu istniejącego obiektu.
Roboty ziemne sprowadzać się będą do wykonania niewielkich wykopów pod fundamenty przyczółków. W fazie robót budowlanych związanych z robotami ziemnymi, Wykonawca będzie zobowiązany zabezpieczyć wody powierzchniowe przed zamulaniem wskutek zwiększonej erozji powierzchni terenu budowy, w szczególności przed zanieczyszczeniami wypłukiwanymi z materiałów stosowanych do budowy i wprowadzaniem dużych ilości zawiesin, substancji organicznych oraz zanieczyszczeń ropopochodnych związanych z pracą sprzętu budowlanego i środków transportu (również awaryjne wycieki paliwa) do wód powierzchniowych. W wyniku realizacji przedsięwzięcia nie ma zagrożenia utrzymania dobrego lub osiągnięcia bardzo dobrego potencjału ekologicznego jednolitej części wód powierzchniowych.
Podczas budowy kładki Wykonawca robót zostanie zobowiązany do bezwzględnego zabezpieczenia otaczającego środowiska przed pyleniem, emisją szkodliwych substancji, które będzie podstawą jego działań organizacyjnych w ramach realizacji przedsięwzięcia i nadzoru nad nim. Również jakość wykonywanych robót ma istotny wpływ na zanieczyszczenie środowiska. Sprzęt i środki transportowe będą dobierane na budowę z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko. Istotne jest więc zużycie paliwa, jego rodzaj, ilość wydzielanych spalin jak również stan techniczny maszyn i pojazdów. Wykonawca zobowiązany będzie do prawidłowej eksploatacji i właściwej konserwacji maszyn i sprzętu. W obrębie projektowanej kładki nie przebiega obca infrastruktura techniczna. Zapewnienie wykonywania robót musi być prowadzone zgodnie ze sztuką budowlaną i zasadami bezpiecznego oraz ekonomicznego obchodzenia się z substancjami i materiałami, a późniejsza eksploatacja zapewnić utrzymanie obiektów we właściwym stanie przy zachowaniu zasad wynikających z przepisów prawa.
W obrębie projektowanej kładki nie występują obecnie żadne urządzenia ochrony środowiska. Przestrzeń pod obiektem, będzie używana na zasadach dotychczasowych. Realizacja przedsięwzięcia nie zakłóci ewentualnej migracji małych zwierząt pod obiektem mostowym, nie będzie wiązała się również z wykorzystaniem znacznych ilości zasobów naturalnych oraz nie spowoduje znaczącego wzrostu emisji.
Zarówno realizacja, jak i eksploatacja przedsięwzięcia powinna zapewniać zachowanie zasad ochrony środowiska. Dla omawianego przedsięwzięcia przewiduje się następujące rozwiązania szczegółowe:
- w celu ochrony drobnej fauny – eliminowanie wszelkich zastoisk wody stwarzających siedliska dla ewentualnych siedlisk płazów; kontrola wszelkich wykopów, które stanowią pułapki dla małych zwierząt, pod kątem ich obecności, a w przypadku stwierdzenia uwięzienia, uwalnianie zwierząt do siedlisk odpowiadających danemu gatunkowi,
- w przypadku stwierdzenia obecności ewentualnych płazów na terenie budowy w trakcie realizacji prac, Wykonawca zobowiązany będzie do przeniesienia ich poza obszar budowy i wypuszczenie w bezpieczne miejsce,
- ostrożne prowadzenie prac w obrębie drzew i krzewów nieprzewidzianych do usunięcia, tak aby zapobiec ich uszkodzeniom,
- unikanie urządzania miejsc magazynowania i składowania odpadów i materiałów budowlanych w bezpośrednim sąsiedztwie cieku,
- przeprowadzenie usuwania krzewów ze względu na ochronę lęgów ptaków w terminie poza okresem ich gniazdowania tj. od 16 października do 28 lutego,
- poprawne wkomponowanie inwestycji w krajobraz – bez znaczących zmian w stosunku do stanu istniejącego,
- zapewnienie takiej organizacji robót, aby prace przy użyciu ciężkiego sprzętu były prowadzone wyłącznie w porze dziennej, tj. w godzinach od 6.00 do 22.00 na całym obszarze objętym przedsięwzięciem, z wyjątkiem prac budowlanych, których technologia nie pozwala na ich przerwanie,
- podejmowanie działań minimalizujących uciążliwości związane z nadmiernym i niezorganizowanym pyleniem,
- magazynowanie w specjalnie wyznaczonych miejscach oraz odpowiednia segregacja, a następnie ponownie wykorzystywanie lub odzysk powstających odpadów,
- zdejmowane będą i magazynowane oddzielnie warstwy urodzajne gleby, a następnie wykorzystywanie przy rekultywacji po zakończeniu robót, nadmiar gleby zagospodarowany zostanie przez Wykonawcę,
- prowadzenie prac budowlanych tak, aby zapewnić oszczędne korzystanie z terenu i minimalne przekształcenie jego powierzchni, w tym wyznaczenie zaplecza budowy oraz dróg przejazdu dla transportu materiałów i maszyn budowlanych,
- utrzymywanie sprawności sprzętu używanego do realizacji prac oraz jego stacjonowanie w wyznaczonych i właściwie urządzonych zapleczach, w szczególności zabezpieczenie miejsc postoju i konserwacji maszyn budowlanych przed możliwością wycieku substancji ropopochodnych i przedostaniem się ich do gruntów i wód,
- właściwie zorganizowanie i wyposażenie zaplecza budowy, w tym w przenośne sanitariaty oraz wyznaczenie miejsc magazynowania odpadów,
- używanie w toku realizacji materiałów bezpiecznych dla środowiska i składowanie ich w taki sposób, aby nie było możliwości przedostania się ich do wód lub spowodowania zanieczyszczenia przyległego terenu,
- prowadzenie prac w taki sposób, aby minimalizować możliwość zanieczyszczenia wód powierzchniowych i podziemnych,
- unieszkodliwienie odpadów powstałych w wyniku robót budowlanych nie nadających się do ponownego wbudowania,
- uporządkowanie przyległego terenu po zakończeniu realizacji robót i przywrócenie do stanu umożliwiającego jego użytkowanie,
- w trakcie eksploatacji utrzymanie terenów trawiastych będzie zapewnione poprzez ich koszenie, nie stosowanie herbicydów.
Na terenie objętym zakresem inwestycyjnym, ani w zasięgu jego potencjalnego oddziaływania nie stwierdzono:
- zabytków,
- stanowisk archeologicznych,
- złóż surowców kopalnych.
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2019 r., poz. 1839 ze zm.) analizowane przedsięwzięcie nie zalicza się do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, jak i przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
W szczególności nie zalicza się do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, gdyż do tych przedsięwzięć zgodnie z §2 ust. 1 pkt 31 zalicza autostrady i drogi ekspresowe; §2 ust. 1 pkt 32 drogi inne niż wymienione w pkt 31 nie mniej niż o czterech pasach ruchu i długości nie mniejszej niż 10 km w jednym odcinku oraz zmianę przebiegu lub rozbudowę istniejącej drogi o dwóch pasach ruchu co najmniej do czterech pasów ruchu na długości nie mniejszej niż 10 km w jednym odcinku, a w §3 ust. 1 pkt 60 linie kolejowe inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 29, urządzenia do przeładunku w transporcie intermodalnym, mosty, wiadukty lub tunele liniowe w ciągu dróg kolejowych oraz bocznice co najmniej z jednym torem kolejowym o długości użytecznej powyżej 1 km.
Jak wynika z powyższego – planowana inwestycja nie została wymieniona w katalogu przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. W przedmiotowej sprawie nie jest zatem spełniony jeden z warunków, wobec czego brak jest podstawy prawnej do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Wobec powyższego w niniejszej sprawie należy zastosować art. 61a § 1 kodeksu postępowania administracyjnego, który stanowi, że gdy żądanie, o którym mowa w art. 61, zostało wniesione przez osobę niebędącą stroną lub z innych uzasadnionych przyczyn postępowanie nie może być wszczęte, organ administracji publicznej wydaje postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania.
W związku z powyższym, w rozpoznawanej sprawie Wnioskodawca żąda wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia p.n.: „Budowa kładki dla pieszych w Woli Dalszej” na działkach 1280/12, 1282 w miejscowości Wola Dalsza, gm. Białobrzegi oraz działce 899 miasto Łańcut, planowana inwestycja nie została wymieniona w katalogu przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, rozpatrywane przedsięwzięcie nie wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Tym samym uzasadniona jest odmowa wszczęcia postępowania w rozumieniu art. 61a § 1 KPA.
Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji postanowienia.
POUCZENIE
Na niniejsze postanowienie służy stronom prawo wniesienia zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Rzeszowie za pośrednictwem Wójta Gminy Białobrzegi w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
W trakcie biegu terminu do wniesienia zażalenia strona może zrzec się prawa do wniesienia zażalenia wobec organu administracji publicznej, który wydał postanowienie.
Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia zażalenia przez ostatnią ze stron postępowania, postanowienie staje się ostateczne i prawomocne.
Otrzymują:
pełnomocnik: P. Jacek Wawrzkiewicz,
|
Pliki do pobrania
Metryka
Wytworzył | Karolina Krzysztoń | 01.01.1970 01:00 |
Publikujący | Karolina Krzysztoń | 30.11.2022 10:55 |
Modyfikacja | Karolina | 30.11.2022 10:58 |
Historia zmian
Użytkownik | Data | Akcja | Wersja |
---|---|---|---|
Karolina Krzysztoń | 30.11.2022 10:58 | Edycja | 5 |
Karolina Krzysztoń | 30.11.2022 10:57 | Edycja | 4 |
Karolina Krzysztoń | 30.11.2022 10:56 | Edycja | 3 |
Karolina Krzysztoń | 30.11.2022 10:55 | Edycja | 2 |
Karolina Krzysztoń | 30.11.2022 10:55 | Publikacja | 1 |